Industria auto europeană, în pericol: avertismentul șefului Stellantis despre ”amenințarea” din China

de: Andrei Tilimpea
09 01. 2023

Politicienii europeni trebuie să ajute producătorii de automobile din regiune să concureze cu companiile chineze care se extind în Europa cu vehicule la prețuri agresive, a spus CEO-ul Stellantis, Carlos Tavares.

CEO-ul tellantis, Carlos Tavares, vede industria auto europeană la o răscruce de drumuri în competiție cu rivalii săi chinezi.

Dacă politicienii din Europa nu găsesc un răspuns la împingerea către Europa a producătorilor de automobile chinezi, va exista o „luptă îngrozitoare”, a declarat Tavares pentru Automobilwoche în marginea CES 2023 de la Las Vegas.

Industria auto europeană ar putea fi forțată să își reducă masiv capacitatea de producție în fața concurenței în creștere din partea Chinei, a spus Tavares.

Companiile chineze se extind în Europa cu vehicule competitive și la prețuri agresive, a adăugat șeful Stellantis.

„Diferența de preț între vehiculele europene și cele chineze este semnificativă. Dacă nu se schimbă nimic în situația actuală, clienții europeni din clasa de mijloc se vor îndrepta din ce în ce mai mult către modelele chinezești. Puterea de cumpărare a multor oameni din Europa scade considerabil”.

Comentariile lui Tavares fac ecou cu cele ale CEO-ului Forvia, Patrick Koller, care a spus la Las Vegas că producătorii de automobile europeni trebuie să dezvolte vehicule mici, electrice cu baterii, la prețuri accesibile, pentru uz urban.

Regimul european de reglementare a emisiilor nu îi ajută pe producătorii de automobile din regiune, a spus Tavares.

„Reglementările din Europa asigură că mașinile electrice construite în Europa sunt cu aproximativ 40% mai scumpe decât vehiculele comparabile fabricate în China”, a spus el.

Dacă Uniunea Europeană nu schimbă situația actuală, industria auto din regiune va suferi aceeași soartă ca și industria europeană a panourilor solare, a avertizat Tavares. „Cred că am mai văzut acest film. Este un scenariu foarte sumbru. Dar nu trebuie să meargă așa.”

MG, BYD de la SAIC, Zeekr și Nio de la Geely se numără printre producătorii auto chinezi care vizează consumatorii europeni cu mașinile lor electrice.

„Decizii nepopulare”

Există două căi pe care europenii le-ar putea lua, a spus Tavares.

„Dacă menținem piața europeană deschisă, atunci nu avem de ales: trebuie să luptăm direct cu chinezii. Și asta se aplică întregului lanț valoric al automobilelor”.

Consecințele ar fi atunci semnificative, a spus el. „Asta ar duce inevitabil la decizii nepopulare”.

Capacitățile ar trebui reduse și instalațiile ar trebui mutate în locații mai favorabile.

O altă opțiune, a spus Tavares, este „reindustrializarea” Europei, pentru a readuce industriile și lanțurile de producție pierdute.

„Dacă vrei, totuși, mai sunt multe de făcut în UE, atunci ai avea nevoie de o politică comercială diferită”.

Industria germană în special nu ar fi entuziasmată de o politică comercială care să stabilească limite pentru China, deoarece aceasta ar afecta masiv activitățile europene din China, a spus Tavares.

„În cele din urmă, această provocare seamănă cu cuadratura cercului. În contextul actual, dacă nu se face nimic în Uniunea Europeană, va fi o luptă teribilă”, a spus el.